MÓJ KOSZYK zamknij
Koszyk jest pusty
MOJE ULUBIONE zamknij
Lista jest pusta

Inwentaryzacja mieszkania - jak ją wykonać?

Inwentaryzacja mieszkania lub wnętrza domu – jak ją wykonać i jak się przygotować?

Spis treści

  1. Na czym polega inwentaryzacja mieszkania?

  2. Po co wykonywać inwentaryzacje wnętrza domu?

  3. Razem czy osobno?

  4. Jak się przygotować do inwentaryzacji?

  5. Jak dobrze wykonać inwentaryzację lokalu i na co zwrócić uwagę?

  6. Przykładowa inwentaryzacja mieszkania

  7. Inwentaryzacja wnętrz – tych błędów unikaj!

Na czym polega inwentaryzacja mieszkania?

Inwentaryzacja mieszkania czy wnętrza domu polega na pomiarach wszystkich pomieszczeń z natury za pomocą dalmierza laserowego lub rzadziej miary. Osoba, która mierzy (sama lub z pomocnikiem) mierzy wszystkie ściany, okna, wysokości pomieszczeń, parapetów, podciągów, usytuowanie przyłączy wod-kan, elektrycznych i C.O. Pomiary te są nanoszone na rzuty pomieszczeń, aby architekt wnętrz miał do nich wgląd na każdym etapie pracy nad projektem wnętrz. Dokładnie wykonana inwentaryzacja mieszkania czy domu to pierwszy i niezbędny krok w procesie projektowania wnętrz i rzutuje on na jakość całej aranżacji.

Po co wykonywać inwentaryzacje wnętrza domu?

Projektowanie wnętrz nie polega na ustawianiu mebli według uznania tak jak by się to mogło niektórym wydawać. Projekt wnętrz należy dostosować do stanu zastanego nieruchomości, czyli do przyłączy, które są wyprowadzone w lokalu. O ile gniazda elektryczne, punkty oświetleniowe czy ścianki działowe można bez problemu przenieść, o tyle ścian nośnych czy przyłączy kanalizacji nie powinno się w większości przypadków naruszać.

Razem czy osobno?

Podczas inwentaryzacji mieszkania czy domu przydaje się czasami osoba do pomocy, a w wielu sytuacjach jest to wręcz niezbędne - zwłaszcza gdy nie ma się odpowiedniego sprzętu. Zazwyczaj podczas inwentaryzacji inwestor jest na miejscu i może wspomóc projektanta wnętrz przy pomiarach, bardziej jednak komfortowe jest mieć pomocnika, który wie co i jak.

Rozwiązaniem tego problemu jest posiadanie dobrego dalmierza laserowego, który umożliwia inwentaryzacje w pojedynkę. Warto jednak mieć dodatkowo zwykłą miarkę do mierzenia mniejszych, trudno dostępnych zakamarków.

Jak się przygotować do inwentaryzacji?

Jak się przygotować do przeprowadzenia inwentaryzacji mieszkania, aby przebiegła ona sprawnie? Poniżej znajduje się przydatna lista rzeczy, które należy przygotować i zabrać ze sobą na inwentaryzację.

Podczas inwentaryzacji przydatne są:

  1. Dwa rzuty pomieszczeń na kartkach a4 lub a3 w zależności od kubatury projektowanej nieruchomości. Na jednej nanosimy pomiary ścian, okien i drzwi. Na drugiej nanosimy miejsca przyłączy hydrauliki, elektryki i C.O. Dobrze mieć trzecią i czwartą kopię w zapasie w razie pomyłek lub innych zdarzeń losowych.
  2. Twarda podkładka - aby było wygodnie nanosić pomiary na rzuty. Na miejscu budowy rzadko zdarza się, aby było czyste miejsce typu stół czy biurko. Co prawda czasami są już zamontowane parapety, ale stan ich czystości zazwyczaj daje wiele do życzenia.
  3. Kolorowe długopisy - aby zapiski były czytelne, np. niebieski do pomiarów ścian, zielony do hydrauliki, czerwony do elektryki.
  4. Zwykła miarka - wystarczy 3 metrowa.
  5. Dalmierz - czyli must have każdego architekta wnętrz. Nie zapomnij o zapasowych bateriach.
  6. Aparat fotograficzny – wystarczy ten w telefonie jeśli robi zdjęcia przyzwoite zdjęcia. Z biegiem czasu pamięć bywa zawodna oraz czasem coś umknie podczas pomiarów, dlatego podczas projektowania wnętrz dobrze czasami wrócić do zdjęć aranżowanej przestrzeni.
  7. Latarka - aby podczas pomiarów doświetlić sobie wnętrza, które nie mają okien. Na budowie w większości przypadków nie ma podłączonej jakiejkolwiek elektryki, więc bez latarki ani rusz.
  8. Kątownik elektroniczny, pochyłomierz – jeżeli występują skosy w lokalu.
  9. Ktoś do pomocy – to sytuacja idealna jeśli projektant wnętrz ma swojego asystenta. Dobrze, aby pomocnik był skrupulatny i ogarnięty.
  10. Mokre chusteczki - są niezbędne, żeby doprowadzić się do porządku po wykonanych pomiarach na placu budowy.

 Co zabrać na inwentaryzację mieszkania?

 

Jak dobrze wykonać inwentaryzację lokalu i na co zwrócić uwagę?

Inwentaryzacje mieszkania dobrze zacząć od mierzenia największych odległości, czyli od kubatury pomieszczeń, następnie przejść do mierzenia okien, drwi czy przyłączy, czyli ogólnie mówiąc od ogółu do szczegółu.

Etapy inwentaryzacji

1. Na pierwszym rzucie spisujemy wymiary i grubości ścian, wymiary okien, wysokość parapetów, podciągów, słupów, schodów, drzwi i wysokość sufitów we wszystkich pomieszczeniach. Warto na koniec wyrywkowo sprawdzić niektóre wymiary dla pewności, że punkt pomiaru w dalmierzu był dobrze ustawiony i np. nie odjęło z każdej ściany 10 cm, oraz czy suma krótszych odcinków ścian zgadza się z pomiarem pomieszczenia po całości. Warto również mierzyć przekątne pomieszczeń, ze względu na krzywizny zwłaszcza w starym budownictwie. Ważna rzecz: należy bezwzględnie pamiętać o pomiarze grubości ścian przy otworach drzwiowych. Dlaczego? Jest to niezbędna informacja, aby móc zamówić drzwi.

Mierzymy:

  • długość, wysokość i grubość ścian
  • wszelkie skosy
  • słupy, podciągi, schody
  • otwory okienne, wysokość i grubość parapetów
  • otwory drzwiowe, wraz z grubością muru
  • przekątne pomieszczeń

2. Na drugim rzucie umieszczamy pomiary wszelkich przyłączy hydraulicznych, elektrycznych i grzejników:

  • pomiar elektryki, w tym gniazd elektrycznych, włączników światła czy punktów świetlnych. Przy czym należy pamiętać, że mierzymy dwie wartości, czyli odległość od posadzki oraz odległość do najbliższej ściany.
  • pomiar hydrauliki w łazienkach i kuchni, czyli wszystkie przyłącza wodne i kanalizacyjne. Zasada wymiarowania jest taka sama jak w przypadku elektryki, czyli potrzebne są 2 pomiary, odległość od posadzki i najbliższej ściany.
  • pomiar przyłączy do grzejników, jeżeli takie występują oraz samych grzejników, jeżeli jest w planie jest pozostawienie tych istniejących. Mierzymy długość, szerokość i grubość grzejników. Należy pamiętać również o termostacie, który zazwyczaj wychodzi poza obręb grzejnika i dobrze aby był do niego swobodny dostęp.
  • pomiar wszelkich elementów stałych, czyli skrzynki elektryczne, skrzynki gazowe, liczniki, rewizje, domofon jeśli już jest, wentylacja i rekuperacja. Wszystkie te elementy są ważne w procesie projektowania wnętrz.

3. Dokumentacja fotograficzna, czyli robimy zdjęcia wszystkich elementów zastanych w pomieszczeniach, aby podczas całego procesu projektowania można było w każdym momencie do nich powrócić. Od momentu dokonania pomiarów do czasu rozpoczęcia projektu wnętrz nierzadko mija kilka tygodni, nie warto więc liczyć tylko i wyłącznie na swoją pamięć. Dodatkowo, gdy umknie nam jakiś pomiar podczas inwentaryzacji, można będzie wywnioskować ze zdjęcia jaka jest odległość danego elementu.

Przydadzą się zdjęcia:

  • wszystkich ścian na wprost
  • nietypowych elementów typu skosy, podciągi, przyłącza, wentylacje, rewizje, skrzynki elektryczne, okna czy drzwi  
  • każdego pomieszczenia w perspektywie, aby móc chociażby porównać na koniec prac pomieszczenie PRZED i PO

Przykładowa inwentaryzacja mieszkania

Poniżej przykład inwentaryzacji mieszkania.

Przykład inwentaryzacji mieszkania wnętrza domu

Inwentaryzacja wnętrz – tych błędów unikaj!

Poniżej lista 5 rzeczy, których należy unikać podczas robienia inwentaryzacji:

  1. Mierzenia wysokości tylko jednego pomieszczenia lub wysokości w jednym miejscu dużego pomieszczenia, zwłaszcza w starym budownictwie. Nie należy zapominać, aby zmierzyć wysokość wszystkich projektowanych pomieszczeń. Łatwo przeoczyć ten element inwentaryzacji, jednak jest on ważną częścią projektu wnętrz.
  2. Nieczytelne pomiary - aby uniknąć pomyłek, dobrze jest w dokładnie nanieść pomiary na rzuty i nie zastanawiać się później co autor miał na myśli.
  3. Pośpiech – lepiej poświęcić 15 minut więcej na pomiary i wykonać je bez pośpiechu, niż wracać na miejsce inwestycji ponownie i stracić dużo więcej czasu.
  4. Niemierzenie przekątnych pomieszczeń – nie wszystkie ściany są równe, zwłaszcza w starym budownictwie. Zmierzenie przekątnych pozwoli dojść do ładu z pomieszczeniami, w których teoretycznie nic się zgadza ze względu na krzywe ściany.
  5. Umawianie się na inwentaryzację po zmroku – unikaj takich sytuacji, często na miejscu budowy nie ma dobrego oświetlenia i może to być przeszkodą do wykonania pomiarów. Ze względu na to, że inwentaryzacja nie trwa 15 minut, warto udać się na nią co najmniej 2 godziny przed zmrokiem. W przypadku dużych kubatur nawet znacznie wcześniej, nie ma co ryzykować.
akademiadobrychwnetrz.pl |

powrót do listy

Skontaktuj się

Poznajmy się!

Opowiedz Nam o swoich oczekiwaniach i preferencjach dotyczących aranżacji wnętrz przed pierwszym spotkaniem